• Login/Out
  • Влез
    Потребителско име:
    Парола:

    Забравих си паролата
    Препрати активиращ e-mail
    Вкарвай ме автоматично всеки път
    Скрий ме

  • Детска фотосесия
  • Детска и семейна фотосесия
  • РЕКЛАМИРАЙ
  • Натурален пчелен мед град Трявна
  • СТОК САЙТОВЕ

Инфрачервен пейзаж – част II

Съвети и препоръки как да обработваме снимките си с Фотошоп и др. Уроци и трикове за обработки и работа с обработващи програми.
Ключови думи за тази тема
Инфрачервен пейзаж – част II Инфрачервен пейзаж – част II добър снимане лично колко знам искам горе нищо два колкото photo наистина различни голяма моя

Инфрачервен пейзаж – част II

Мнениеот nitrap » 27 Сеп. 2011, 22:27

Практика

ИЧ снимка може да се направи както на филмов, така и на цифров фотоапарат. За добри резултати ще ни потрябват статив и ИЧ филтър. Такива филтри може да се закупят в специализираните фото магазини. Цената им е от 40$ до 200$, в зависимост от диаметъра и каква част от спектъра пропускат.
По - долу е показана таблица с някои ИЧ филтри. За сравнение в първия ред от таблицата е показан обикновен червен филтър с характеристиките му.

Таблица1. ИЧ филтри (1-колона „филтър”; 2 – колона „Каква част от спектъра пропуска”; 3 – колона „Каква част от видимия спектър блокира”


Освен това, вместо такъв филтър, може да се използва част от проявен, не експониран, цветен обратим филм. Ако ви се поиска да експериментирате, ви съветвам да прочетете моята статия "ИНФРАКРАСНАЯ ФОТОСЪЁМКА БЕЗ ИНФРАКРАСНОГО СВЕТОФИЛЬТРА".
Ако ви е провървяло и имате възможност да избирате филтър, имайте в предвид, че колкото по-надолу в таблицата е разположен филтъра, толкова по- малка му е пропускателната способност, а това води до увеличаване на експозицията. На собствениците на цифрови фотоапарати не препоръчвам да използват последните два филтъра, тъй като в тези фотоапарати има вграден ИЧ филтър ("Hot Mirror Filter") , но за този проблем ще поговорим по-късно.
Продължавайки разговора за ИЧ снимка с цифров фотоапарат, трябва да отбележим, че различните фотоапарати, реагират по различен начин на ИЧ излъчване. За да проверите дали вашия фотоапарат може да прави ИЧ снимки е достатъчно да вземете дистанционното на телевизора, да натиснете някой бутон и да го снимате. Ако ИЧ излъчвател (свето диода ) излезе достатъчно ярко на снимката, спокойно може да си купите филтър и да продължите напред.

Снимането с цифров фотоапарат се усложнява и от факта, че в него е вграден ИЧ филтър, който предпазва матрицата и подобрява качеството на снимката във видимия спектър. Изхождайки от лични впечатления ИЧ филтър в моя фотоапарат (Nikon D70), има лента на пропускане между 820 и 840нм. Както сами разбирате това усложнява създаването на ИЧ снимки. Това води до многократно увеличаване на експозицията. В зависимост от използвания филтър и конкретната камера, експозицията трябва да се увеличи между 4 и 12 степени. За да разберете какво значи 12 степени ще поясня, ако снимайки в нормални условия без филтър с скорост 1/500, с филтър скоростта трябва да бъде цели 8 секунди. Поправката на експозицията се определя с експерименти в процеса на снимане и за всяка сцена тези настройки са различни. За любознателните ще спомена, че за Nikon D70 увеличението е 9 – 11 степени, а за обикновения Nikon 990 е „само” 5 степени. От опит съм установил, че ако искате да използвате светломер с поставен ИЧ филтър, трябва да направите корекция +3V (например, при измерена 1с и f8, за оптимален резултат, трябва да се коригира на 8с и същата диафрагма).
За сега палмата на първенството в ИЧ фотография принадлежи на фото лентата. Както се вижда от показаната таблица, има не само черно бели фото ленти, но и една цветна. Става дума за обратима фото лента Kodak Ektachrome Infrared EIR. Наистина, цвета при нея се различава много от нормалния, например, зелената трева ще изглежда малиново – розова. От една страна този абстракционизъм не се вписва в никакви рамки, но от друга страна аз лично харесвам ИЧ фотография именно в тези неестествени цветове.

Но да оставим цветните екзотични ленти и да се върнем към черно – белите. С ИЧ фото лента се получават много по-добри резултати отколкото с матрица.
Първо, при филма се получава по-малко зърно и по висока рязкост. Но най-главното е че при филмовите фотоапарати няма вграден ИЧ филтър и целия спектър от ИЧ лъчи попада на лентата, от което следва, че не е необходимо да се правят съществени корекции на експозицията. Общо казано, идеята за "корекция на експозицията" на такива филми е трудно приложима, тъй като те имат определена чувствителност. Експонирането трябва да става в съответствие с препоръките на производителя. Независимо че това са специализирани филми, при снимане трябва да се използва филтър, който да спира видимия спектър на светлинното излъчване. При много от тези ленти може да с използва обикновен червен филтър Kodak Wratten 25. По-подробно за това е описано в инструкциите на всеки филм.
Не може да се каже, че живота на фотографите занимаващи се филмова ИЧ фотография е безпроблемен. ИЧ филми са много чувствителни към светлината, затова отварянето на кутийките и зареждането им в фотоапарата трябва да се извършва в пълна тъмнина. Най-голямото неудобство е, че не могат да се използват фотоапарати с инфрачервени броячи на кадрите. Както виждате и цифровите и филмовите фотоапарати си имат своите особености, предимства и недостатъци.
При снимане на пейзажи с ИЧ филтър, често нямате възможност да контролирате фокуса, камерата обикновено си избира някакви обекти, които фокусира, но обикновено не е това, което вие сте искали. За това ви препоръчвам да се откажете от автоматичния фокус. Аз съм абсолютно съгласен с мнението на Димитър Орлов, който препоръчва да се затваря диафрагмата, което ще увеличи дълбочината на рязкостта. Това разбира се води до увеличаване на експозицията, която може да достигне до 30сек. и в най-ясния ден.
Предполагам, че някой вече се е замислил, какво ще стане ако към ИЧ филтър добавим и поляризационен филтър. От личен опит знам, че нищо няма да се получи освен да се увеличи и без това дългата експозиция.
Промяна на белия баланс при цифровите фотоапарати, само ще оцвети в различни цветове снимките, които в края на краищата, ще трябва да ги обезцветим по-късно. За илюстрация на казаното, погледнете долните снимки.





Влияние на белия баланс при цифровите снимки.
При първата снимка баланса на бялото е поставен в автоматичен режим, а при втората в режим „слънчево”. Независимо от това, че снимките се различават по цвят и двете не стават за показване на зрителя. Изображенията ще трябва да се обезцветят с някой от графичните редактори.
Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.28мм, 2.5c, f13 ISO200, филтър Tiffen 87.
Сега да разгледаме колко голяма е разликата между снимките направени с истински ИЧ филтър и снимки направени с обикновен червен филтър, който се използва в черно – бялата фотография. За тази цел снимах с цифров фотоапарат една и съща сцена с единия и другия филтър и получените резултати предлагам на вашето внимание. За сравнение ви показвам цветна и обезцветена снимка.






Сравнение на действието на ИЧ и червения филтър при цифровото изображение.

Добре се вижда, че ИЧ снимка е доста по-контрастна от тази, която е правена с червения филтър. Но не това е най важното. Обърнете внимание на дръвчето близо до левия край на снимката - На „червената” почти не се забелязва, в същото време на ИЧ снимка се вижда добре, оцветено в бял цвят.
Както се вижда от резултата, цифровата матрица реагира на червения филтър неочаквано лошо. Въпреки очаквания резултат снимката не се подобри, а даже и изгуби контраста си. Проверих тези резултати, като направих и други снимки при различни обстоятелства със същите филтри. Опитите потвърдиха първоначалния резултат – снимка правена с червен филтър на цифрова матрица, води до загуба на контраст.
1-2. Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.28мм, 1/250c, f22 ISO200, WB "слънчево"
3. Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.28мм, 1/30c, f22 ISO200, WB "слънчево", филтър Sunpack R2
4. Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.28мм, 4c, f22 ISO200, WB "слънчево", филтър Tiffen 87.
Забележка: Снимки 2-4 бяха превърнати в черно – бели по един същ алгоритъм. Други обработки не са правени.

Тези експерименти показаха, че червеният филтър не може да се използва при цифровата фотография, за разлика от черно белите снимките правени на филмова лента.
Творчески аспекти на ИЧ снимка
След обсъждане на техническите аспекти на ИЧ фотография, ще се спрем на творческите аспекти.
Вместо да търсите обект, който да снимате с вашия филтър е по-добре да търсите филтър, който ще ви помогне да реализирате вашите идеи. Само в този случай използването на филтър ще бъде оправдано.
Да погледнем с какво може да ни помогне използването на филтър. Първо, неговото използване е оправдано само при монохромната снимка. Ако решим да правим цветна снимка, то филтъра ще изреже всички цветове.

В пустинята
Първата снимка е цветна, а втората е ИЧ в сив оттенък. Двете снимки са напълно различни, различават се не само по цвят, но и по настроението, което внушават. Ако цветната снимка носи позитивно настроение, черно - бялата е зловеща. Използването, или неизползването, на цвят е оправдано само в рамките на реализация на конкретната идея.
За получаване на наситени цветове в първата снимка е използван поляризационен филтър.
Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.62мм, 1/200c, f22 ISO200, wb " слънчево"филтър Tiffen C-PL
Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.62мм, 10c, f22 ISO200, wb " слънчево"филтър Tiffen 87

Второ – ясното небе не е източник на ИЧ излъчване. За това, когато няма облаци или са съвсем малко, небето ще бъде черно и сенките ще бъдат плътни. По някога снимките направени с ИЧ филтър може да приличат на нощни, правени при пълнолуние. Струва ли си да използваме ИЧ филтър, когато нашата идея е да се внуши някаква положителна емоция, динамично развитие? – Едва ли. Когато искаме да покажем някакви неясни, лоши предчувствия, изоставени развалини, стари гробища, разруха и т.н., тогава ИЧ филтър ще ни помогне.

При старата църква
Това е един добър пример за ИЧ снимка. Мисля, че на никого не трябва да доказвам, че старото гробище предразполага за оптимистична надежда за позитивно развитие. Забелязахте ли, че тази сцена е сякаш снимана на лунна светлина? А защо се е получило така, ние вече знаем.
Nikon D70, Sigma 28-80мм, ф.р.28мм, 30c, f25 ISO200, филтър Tiffen 87.
Накрая искам да спомена, че драматизма и мистиката не са задължителни ефекти при ИЧ фотография. От тях лесно можем да се избавим като избегнем попадането на небето в кадъра. Като резултат може даже да се получи снимка с положителна енергия, изпълнена в светъл ключ. Такава снимка вече видяхме по-горе (симката с водопада). Обърнете внимание, че на нея небето отсъства.
Изходният продукт от цифровия фотоапарат е далеч от съвършенството. Изображението е с малинов цвят и му липсва контраст. За решението на тези проблеми ще ни помогне Фотошоп.
Знаем, че неподходящия цвят е по-добре да го превърнем в черно – бял.
Обработка на снимките в Adobe Photoshop. Тъй като има доста хубави, цветни ИЧ снимки ще се опитаме в началото да реанимираме цвета. Ето за пример една типична, необработена ИЧ снимка.

Сурово изображение от фотоапарата.
Както виждате снимката е в малинова тоналност, а това може да се поправи с настройка на белия баланс. За това е най - добре да използваме средната пипетка от „Levels” и да кликнем някъде в неутрално сива област, стараейки се да придадем на изображението по-нормален цвят. След като направим това, ще се убедим, че цвета в снимката е безвъзвратно загубен, след използването на филтъра. Ще се наложи да превърнем изображението в сив оттенък. Понякога може и да се получи, така че си струва да се опита.
Най-често, единственото което ни остава, е да превърнем изображението в режим на сива градация. Може да се използва Image > Mode > Grayscale, но червения, зеления и синия канал, които присъстват в нашата снимка, ще бъдат смесени в пропорции и по алгоритъм, разбираеми само за Фотошоп. За това в този конкретен случай ще използваме Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer, натискаме ОК и в получения прозорец придвижваме плъзгачите за всеки цвят. След като резултатът ни хареса натискаме ОК.

За да определите приноса на всеки канал в общото дело, ви препоръчвам да разгледате всеки канал по отделно. Това може да стане в прозореца "Channels"

Въпреки всичко, пълното премахване на някой от каналите не е за препоръчване. Това ще доведе до увеличаване на шума.
Всички останали манипулации по подобряване на снимката са както в нормалните изображения.

Инфрачервен пейзаж – част I

2004 - 2005 © Хулиганствующий Элементъ - Фото автора
Оригиналната статия може да видите тук http://photo-element.ru/book/ir/ir.html
Аватар
nitrap
Напреднал
Напреднал|Напреднал|Напреднала
 
Потребители Информация Потребители Информация
 

Препоръчваме ви

 
Потребители благодарили на nitrap за отговора: maggee

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Подобни теми

Върни се към Обработки на снимки и уроци

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron